20.11.10

Ostres, quin llagut!

Llagut Menjavent, antic Pedro. Roses 1924. 

3. La troballa.

Més d’un any recorrent, de forma sistemàtica, platges i ports de la costa, des de Peníscola fins Argelers, cercant i fotografiant barques de fusta. D’aquesta recerca també n’ha sortit un arxiu de fotografies que donaria per un altre bolg. L’objectiu era trobar alguna embarcació que, de forma evident o amagada pels canvis imposats per la motorització i la feina quotidiana, hagués pogut haver estat propulsada a vela i fos susceptible de ser recuperada.

Quasi per atzar; jo no l’hauria vista, enfeinat com estava resseguint la platja de còdols de Colera, si l’Anna, que té uns interessos més arrelats a la terra, no l’hagués trobada en un local del passeig del poble. Fou inevitable exclamar - Ostres, però si és un llagut com els que surten al llibre del Vicente i el Francisco Oller!-.


El llagut en la seva localització i estar originals al poble de Colera.


4. La burocràcia.

Aquell mateix dia vaig poder contactar amb el propietari. Un cop fets els tractes s’iniciava un llarg procés administratiu; ampliació de l’adquisició de l’herència, canvi de llista de 5a a 7a, compravenda, registre... Agraeixo a en Joan Vinyes la seva paciència.

Van passar tres anys de paperassa fins a tenir la documentació a punt. Naturalment faltava encara “acoblar” el motor forabord i passar la inspecció tècnica. Mentrestant, i malgrat la incertesa en relació a la propietat del bastiment, la feina de recuperació avançava des del primer dia. Aquesta via, més “formal” i lenta, ha permès conservar el rol i el full d’assentament, l’antiguitat, el nom del constructor..., es a dir, la història de la barca. Val a dir que, si la burocràcia impedeix de conservar els papers originals d’un bastiment, hi ha altres formes d’aconseguir uns papers que permetin de navegar legalment amb una barca restaurada; la formula del “hallazgo”, la utilització dels papers d’una altra embarcació de mides similars, la certificació d’un mentre d’aixa com a construcció tradicional nova i la construcció amateur - caldria un permís d’indústria i la signatura d’un enginyer! -.

1 comentari:

Xavier López ha dit...

Quin treball més interessant i útil pels modelistes!

Gràcies per compartir la teva experiència!

Salutacions