6.12.10

La quilla i les rodes I.


8. Plantilla i plànols de la quilla i les rodes
Amb l’ajuda d’uns gats s’intenta, sense aconseguir-ho del tot, que la quilla recuperi la seva línia original. Uns cordills tensats reprodueix la forma i mida de la quilla teòrica i es treuen plantilles de la quilla, dels peus de roda i de les pròpies rodes. No era comú a Catalunya que les barques petites tinguessin peus de roda però la impossibilitat de trobar peces d’alzina de la forma i proporció adequades han fet que em decanti per aquesta tècnica constructiva. 
Plantilla de la quilla i plantilla en negatiu de la roda. S'hi han marcat les posicións dels medissos i els perns.
A les plantilles s’assenyalen les posicions dels medissos i dels perns que han d’unir tant els medissos i forcats amb la quilla com la quilla i les rodes amb els peus de roda corresponents. Un cop fetes les plantilles es passa a dibuixar els plànols d’aquestes peces a  escala 1:1. Per algunes peces, com els peus de roda, se n'han fet plantilles per tal de poder-les presentar còmodament sobre diferentes soles d'alzina  i triar aquelles que millor s'adapten a les formes de la peça a construïr . També es important, donada l'escasedat de material, intentar que l'aprofitament de la fust asigui màxim.

Plànols de la roda de popa, dels dos peus de roda i de les corresponents unions dels peus amb les contrarodes, la quilla i les rodes. 
Les unions dels peus de  roda amb la quilla i les corresponents rodes es realitza per mitja de sengles empalmaments amb junt de jou (rayo de Júpiter en castellà). Aquestes unions s’acaben d’estampir amb un parell de petites falques enfrontades.
Plànol escala 1:1 del peu de la roda de popa i les seves unions.

4 comentaris:

Joan Sol ha dit...

Hola, Cesc

És apassionant seguir pas a pas el procés de restauració del "Menjavent". Qui només hagi conegut la barca com la tens avi dia, com és el meu cas, no es pot imaginar com estava quan la vas trobar. La feinada ha valgut la pena, perquè crec que el "Menjavent" és una de les barques de vela llatina més boniques que naveguen actualment i, a més, conservant al màxim el seu aspecte original original.

Gràcies per compartir els teus coneixements i experiència.

Cesc Jordán Vallès ha dit...

Gràcies Joan, les teves paraules són un bon estímul per seguir la feina. Espero que aviat poguem comartir una petita navegació amb el Manjavent, amb el Corb Marí...

Jaume Amengual ha dit...

Bon vespre Cesc,
veig que tens molt ben documentada la restauració del "Menjavent". Al taller on faig feina amb al·lots, estic preparant material per treballar el tema de les plantilles, es un tema interessant que si no ho explicam, aviat no sabran com es fa.
salut

Cesc Jordán Vallès ha dit...

Bon dia Joan,
de fet, els meus coneixements sobre el traçat de plantilles són molt limitats; m’he guiat per la intuïció, per llibres que he consultat i, sobretot, per la informació obtinguda donant la tabarra a diversos mestres d’aixa. Segur que podria aprendre molt dels teus tallers.
Si et cal, pots usar tot el material que tinc al bloc. Si et puc ajudar amb altre material no publicat només cal que m’ho diguis.
Salut!